Incomings

Welcome to our department!

Courses for Incomings (ERASMUS+ und Freemover)

Incomings at the Department of Communication can choose courses from the list below. Courses from the B.A. Publizistik (Communication Studies) are open for all incoming students, courses from the M.A. programs are open to second cycle students only, depending on their master program at the sending institution. The list offers an overview about the courses taught in winter and summer terms. Please contact Dr. Charlotte Löb for qurestions regarding your Online Learning Agreement and the selection of courses (after your arrival in Mainz).
Please also consider the courses taught in English offered by the Faculty: Social Sciences, Media, and Sports.


1) B.A. Publizistik (B.A. Communication Studies)
2) M.A. Digitale Kommunikationsforschung (M.A. Digital Communication Research)
3) M.A. Medienmanagement (M.A. Media Management)
4) M.A. Strategische Kommunikation (M.A. Strategic Communication)

 

B.A. Publizistik (B.A. Communication Studies)

English courses taught during winter terms

We usually offer the following courses in English:
- Seminar: Political Communication 4 ECTS / 2h
- Seminar: Selected Topics in Media History, Media Law and Media Policy 4 ECTS / 2h

 

English courses taught during summer terms

We usually offer the following courses in English:
- Seminar: Media Use Research 4 ECTS / 2h
- Seminar: Current Topics in Communication Science 4 ECTS / 2h
- Seminar: Media Effects Research 4 ECTS / 2h

 

German courses
  • Vorlesung: Einführung in die Publizistikwissenschaft 3 ECTS / 2h
  • Vorlesung: Einführung in den Journalismus 3 ECTS / 2h
  • Vorlesung: Einführung in die Public Relations 3 ECTS / 2h
  • Vorlesung: Politische Kommunikation 4 ECTS / 2h
  • Vorlesung: Mediengeschichte 2 ECTS / 2h
  • Vorlesung: Media Governance 2 ECTS / 2h
  • Seminar: Begriffe & Theorien der Publizistikwissenschaft 4 ECTS / 2h
  • Seminar: Journalismus als Beruf 4 ECTS / 2h
  • Seminar: Politische Kommunikation 4 ECTS / 2h
  • Seminar: Ausgewählte Fragestellungen von Mediengeschichte, -recht & -politik 4 ECTS / 2h
  • Vorlesung: Methoden der Publizistikwissenschaft 3 ECTS / 2h
  • Vorlesung: Statistik  ECTS / 2h
  • Vorlesung: Anwendungsorientierte Analyseverfahren 2 ECTS / 2h
  • Vorlesung: Medien & Gesellschaft im Wandel 2 ECTS / 2h
  • Vorlesung: Medienwirkungsforschung & Öffentliche Meinung 2 ECTS / 2h
  • Seminar: Statistik 3 ECTS / 2h
  • Seminar: Datenanalyse (quantitativ, softwaregestützt) 4 ECTS / 2h
  • Seminar: Mediennutzungsforschung 4 ECTS / 2h
  • Seminar: Aktuelle Fragen der Kommunikationswissenschaft 4 ECTS / 2h
  • Seminar: Medienwirkungsforschung 4 ECTS / 2h

The following courses are open to second cycle students (= master students) only. Incoming master students need to study in a similar master program at their home institution.

M.A. Digitale Kommunikationsforschung (M.A. Digital Communication Research)

English courses

- Seminar: Latest Developments in Communication 5 ECTS / 2h (winter terms only)
- Seminar: Datafied Society 5 ECTS / 2h (winter terms only, starting winter term 25/26)
- Seminar: Computational Communication Science 5 ECTS / 2h (summer terms only)

 

German courses
  • Vorlesung: Fortgeschrittene Statistik 3 ECTS / 2 h
  • Vorlesung: Medienpsychologie 3 ECTS / 2h
  • Übung: Fortgeschrittene softwaregestützte Datenanalyse 7 ECTS / 3 h
  • Übung: Wissenschaftskommunikation 5 ECTS / 2 h (starting winter term 25/26)
  • Übung: Anwendungsfelder der Medienforschung 5 ECTS / 2 h (starting winter term 25/26)

M.A. Medienmanagement (M.A. Media Management)

English courses

- Seminar: Latest Developments in Communication Research 4 ECTS / 2h (winter terms only)
- Seminar: Evaluating Media Business Developments 4 ECTS / 2h (summer terms only, starting summer term 26)

 

German courses
  • Vorlesung: Medienmärkte 3 ECTS / 2 h
  • Vorlesung: Medienbetriebslehre II 3 ECTS / 2 h
  • Seminar: Neue Entwicklungen in der Medienproduktion 6 ECTS / 2 h
  • Seminar: Medienwirtschaftliche Forschungsergebnisse 6 ECTS / 2 h
  • Seminar: Projektmanagement 5 ECTS / 2 h (starting winter term 25/26)
  • Übung: Fortgeschrittene Statistik 5 ECTS / 3 h
  • Übung: Datenpräsentation 3 ECTS / 2h
  • Übung: Medienbetriebslehre II 4 ECTS / 2 h
  • Vorlesung: Medienbetriebslehre I 3 ECTS / 2 h
  • Vorlesung: Strategische Kommunikation 3 ECTS / 2 h
  • Seminar: Rahmenbedingungen der Medienbranche 5 ECTS / 2 h
  • Seminar: Busines Case 5 ECTS / 2 h (starting summer term 26)
  • Übung: Qualitative Forschungsmethoden 3 ECTS / 2h
  • Übung: Medienbetriebslehre I 4 ECTS / 2h

M.A. Strategische Kommunikation (M.A. Strategic Communication)

German courses
  • Vorlesung: Fortgeschrittene Statistik 3 ECTS / 2 h
  • Vorlesung: Medienpsychologie 3 ECTS / 2h
  • Vorlesung: Medienmärkte 3 ECTS / 2 h
  • Seminar: Fortgeschrittene Statistik mit softwaregestützter Datenanalyse 7 ECTS / 3 h
  • Seminar: Verantwortung und Nachhaltigkeit in der Unternehmenskommunikation 5 ECTS / 3 h
  • Seminar: Interne Kommunikation 5 ECTS / 3 h
  • Seminar: Public Affairs 5 ECTS / 2 h (starting winter term 25/26)
  • Seminar: Krisenkommunikation 5 ECTS / 2 h (starting winter term 25/26)
  • Übung: Strategische Wissenschaftskommunikationn 5 ECTS / 2 h (starting winter term 25/26)
  • Vorlesung: Strategische Kommunikation 3 ECTS / 2 h
  • Seminar: Empirische Zugänge zu aktuellen Fragestellungen der strategischen Kommunikation 5 ECTS / 2 h
  • Seminar: Media Relations 5 ECTS / 2 h
  • Übung: Ethik in der strategischen Kommunikation 4 ECTS / 2 h